2014. aug 05.

Fagyilkosok nyara Újbudán

írta: Rigo'
Fagyilkosok nyara Újbudán

Idén nyáron több száz rendkívül forgalmas területen álló fának a kivágását tervezte meg a Főváros és Újbuda vezetése kart karba öltve, boldog egyetértésben. Szerencsésebb esetben legalább engedélyt kértek a pusztításhoz, de Őrmezőn a hivatal számára elég volt a helyi kiskirálynak becézett Junghausz Raymund (Fidesz) képviselőt megkérdezni. Sok idős hölgy siratja azt a hatalmas bálványfát, amit többen nevelgettek, és az út túloldalán fekvő kávézónak is árnyat adott. Csütörtök reggelig. 

ormezo fa.jpg
 a baloldali tuskó helyén állt a fa ... 

Őrmezőn 31 db fát vágnak ki augusztus 15-ig, bár kértem az önkormányzatot, hogy haladéktalanul állítsák le a munkálatokat, amíg a képviselő-testület nem tárgyalja a fakivágások ügyét. A szemközti kávézóban, ahova eddig árnyékot vetett a díszfa, most nem lehet kibírni a délutáni hőséget. Tragikomikumba illő jelenet lehetett, amikor a fakivágás másnapján kiment a polgármesteri delegáció a kedélyeket csitítani. A kerület első embere állítólag nem tette zsebre, amit kapott, pláne, miután közölte a fa első számú nevelőjével, hogy ez egy értéktelen növény volt... 

ormezo papir_1.jpg Az őrmezei bálványfa utolsó üzenete...,,

A következő áldozatok a FŐMTERV által lettek eljegyezve a halálnak, éppen ott, ahol naponta több tízezer autó és busz ontja a szmogot: a Sasadi úti megállókhoz tervezett gigacsomópontnál. (Ezt a tervet a XI. kerület főépítésze is gyakran kritizálta.) Itt legalább sikerült két hetet nyerni a fáknak a Gazdasági Bizottság következő üléséig, ahol bemutatják nekünk, hogy milyen utaknak és közműveknek van útban az a feláldozhatónak ítélt 33 db fa. Ehhez kellett a Levegő Munkacsoport támogatása is az ülésen, egyébként jó eséllyel leszavazták volna a javaslatomat. (Az itt kivágandó fák között van egy 120 cm törzsátmérőjű óriás nyárfa is...) Ezek a fák rengeteget számítanak abban, hogy a környék levegője kevésbé legyen poros és száraz. Pótlásuk nagyjából 30-40 év múlva valósulhat meg, amikorra a helyettük ültetett csemeték megerősödnek. 

Miután a Sasadi útnál már akadálytalanul landolhat majd a városlakók tüdejében a por, a nitrogén-oxidok és a benzingőz, a csendes gyilkosok további területeket vonnak be az itt élők hatékonyabb mérgezésébe: A Bocskai úton is kivágásra javasolták a legnagyobb fákat. Itt megelégedtek 16 db fával. Szerencsére ez még nem egy engedélyes terv, csak egy elszomorító javaslat. 

A végére maradt a legjava: egy ehhez kapcsolódó írást az egyik érintett lakótól pár nap múlva külön posztban közlünk le a terveink szerint. Tudvalevő, hogy jön az 1-es villamos Dél-Budára. Ez rendben is van, már a 2010-es programunkban is benne volt, s azt nagyon helyesen igyekezett is a Fidesz megvalósítani. (Más lapra tartozik, hogy közben sikerült a villamosfejlesztés ellen hangolnia az ott élőket.) A következő ütemben megépülő Etele úti szakaszon viszont bajos a helyzet, mivel csak a villamos nyomvonalában 120 fa áll, amikhez az ott élők (érthető okokból) ragaszkodnak. A BKK tartott egy tervismertetést július 14-én az önkormányzatnál, ahol megpróbálták megmagyarázni, hogy miért kell kiirtani az összes fát. A fő ok, hogy meg kell maradjon mindenhol a parkolósáv, bár a házak túloldala mindenhol parkoló. Nemhiába, a fák lobbiereje a legcsekélyebb mindig...

Az LMP álláspontja szerint a fenti példák beszédesen mutatják be, hogy még a helyi fás rendeletben sincsen kellő mértékben szankcionálva a fakivágás. A törzsátmérő alapján történő számítás nem veszi figyelembe a lombkorona méretét, ami a városi fák elsődleges értékét adja. Megítélésünk szerint a fenti fakivágások közül csak a beteg, súlyosan sérült egyedek kivágását lenne szabad engedélyezni. A javasolt alternatívákról és a fejleményekről az adott tervek tárgyalásakor írunk majd bővebben. Ha tenni is szeretnél a fákért, itt jelentkezhetsz.

2014-08-02 17.36.05.jpg

A végére egy gondolat az adventív fafajokról: Ekkora lombú fa soha nem értéktelen, pláne nem egy jól leaszfaltozott városi környezetben. Attól mert a parkokon kívül is agresszíven terjeszkedik, még értékelnünk kell az ökológiai szolgálatait, mint árnyék, porfogás, párásítás és búvóhely, hogy csak a leginkább kézenfekvőket említsem. Európa egyik legszennyezettebb levegőjű városa (és kerülete) ne finnyáskodjon, hanem örüljön minden talpalatnyi zöldnek!

Szólj hozzá

közlekedés program kelenföld levegőminőség zöldfelület őrmező