2014. okt 06.

Bringára fel, Újbuda!

írta: irtis
Bringára fel, Újbuda!

A kerékpáros civilek a Tour de Voks nevű felvonulás során felkeresték a főpolgármester-jelölteket, és arra kérték őket, hogy vállaljanak be minél több kerékpáros fejlesztést. Tarlós István és Staudt Gábor még a menet fogadására sem volt hajlandó, ami mindent elmond a demokráciafelfogásukról és a biciklis ügyhöz való hozzáállásukról. Csárdi Antal, az LMP jelöltje viszont egyedüliként az összes kért fejlesztést bevállalta, és büszkén hangoztatta, hogy a bringások pártja az LMP. Lássuk mit jelent ez Újbudán!

img_2603_0.jpgA kerület kerékpáros infrastruktúrája nem épp a legjobb. Forrás: Magyar Kerékpárosklub

Molnár Gyula (és elődei) idején az újbudai kerékpáros közlekedés fejlesztése többnyire kimerült a járdára festett sárga csíkokban. Ez a megoldás egyrészt kényelmetlen, lassú, hiszen a járda felszíne nem sima, nem kerékpározásra tervezték. Másrészt a kereszteződésekben rendkívül balesetveszélyes, mert a gyalogosokhoz szokott autósok nem számítanak a viszonylag gyorsan érkező biciklisekre. Harmadrészt elfoglalja a gyalogosok felületét, esetenként konfliktust is okozva. A járdán vezetett kerékpárutak karbantartására ráadásul egy fillért sem költöttek, ezért mára sok helyen elég lepusztult állapotban vannak. Készültek még olyan jó drága, de alig használható utak, mint a Gazdagrétre vezető kanyarhalmaz, vagy az ELTE előtt vezető, térkővel kirakott rázósor.

Hoffmann Tamás teljesítménye még szerényebb. Az elmúlt négy évben alig történt előrelépés a kerületi kerékpározás ügyében. Ami mégis fejlődött az sem a kerületi vezetés, hanem a BKK (pl. Bogdánfy utcai kerékpársáv, BUBI), vagy épp az LMP érdeme (a körtér és a belső Fehérvári út forgalomcsillapítását mi javasoltuk). 

Márpedig kerékpáros fejlesztésekre égető szükség van! A biciklizés környezetbarát, halk, rövid utazásokhoz gyors, kevés helyet foglaló és egészséges közlekedési forma, ezért zöld pártként úgy véljük, hogy a gyaloglás és a közösségi közlekedés mellett előnyt kell élveznie az autósforgalommal szemben. Ráadásul a biciklis infrastruktúra fejlesztése viszonylag kevés pénzből és könnyen megoldható.

Az LMP a budapesti és az újbudai programjában is nagyon komoly kerékpáros fejlesztésekre tett vállalásokat. Szeretnénk, ha a kerékpárútnak csúfolt sárga csíkok lekerülnének a járdáról az útra, és kerékpársávokként gyors és biztonságos felületet biztosítanának a bringásoknak a főutakon. Ilyen kerékpársávokból kell felépíteni az újbudai gerinchálózatot, ami a fontosabb útvonalakat foglalja magában: Fehérvári út (felújítással egybekötve), Bartók Béla út (a belső szakaszon megvizsgálnánk a forgalomcsillapítás lehetőségét is), Bocskai út–Petőfi híd, Villányi út stb. A Szabadság híd kerékpározhatóságát a jogi helyzetet is tisztázva javítanánk: az útra kerékpáros nyomot, a járdára gyalogos-kerékpáros utat javasolunk, valamint a Bartók Béla útra történő kikanyarodást is biztonságosan megoldanánk, mert a jelenlegi helyzet balesetveszélyes.

Az erre alkalmas egyirányú utcákat mindkét irányból kerékpározhatóvá tennénk, és végre kihelyeznénk a régóta halogatott kerékpártámaszokat a biztonságos parkolás érdekében. Minden jelentős csomópontba, üzletközpontok, intézmények elé kerülnének bőven ilyen támaszok. Azonban nem csak a közterületi kerékpárparkolást kell megoldani. Sok társasházi lakónak jelent problémát a kerékpár otthoni tárolása. A legtöbb helyen csak a pincében, erkélyen, lakásban van erre mód, ami nem kényelmes, és hátráltatja a kerékpározás terjedését. Ezért az LMP ösztönözni és támogatni fogja a társasházakat kerékpártárolók létesítésére. A panelházakban például a földszinten rendszerint van egy-egy kis helyiség, amit üzleteknek adnak bérbe. Házanként egy ilyet át lehetne alakítani bringatárolóvá.

DSC_0003.jpgEgy kelenföldi panelház példaértékű földszinti kerékpártárolója.

A minden nap kerékpárral közlekedőkön túl a hétvégi bringásokra is gondolunk, ezért szeretnénk elérni, hogy a Kopaszi gáttól délre folytatódjon a szép parkos terület a Duna mentén a Dr. Papp Elemér utcáig. Természetesen kerékpárút is épülne itt, így végig lehetne tekerni vagy sétálni a teljes dél-budai Duna-parton.

Látható, hogy az LMP az egyetlen párt, amelyik komolyan veszi a kerékpáros ügyet. Tagjaink nagy része is rendszeres bringás közlekedő, így tapasztalatból tudjuk, hogy mire lenne szükség. Október 12-én azért is kérjük a szavazatokat, hogy mindez végre megvalósulhasson!

Szólj hozzá

közlekedés program kerékpár újbuda lmp