2015. nov 05.

Minden marad a régiben Budafokon?

írta: pgeri
Minden marad a régiben Budafokon?

Budafok belvárosának fejlesztése kiemelt helyen szerepelt kerületi programunkbanNem is olyan rég hallottam egy pletykát, hogy a BKK lassanként (végre) elkezdi megterveztetni a belváros közlekedésének felújítását. Lehetett itt több tervvel is találkozni a múltban: volt itt kétirányú Mária Terézia utca, hosszabb és rövidebb Pécsi utca, de a legújabb verzió úgy tűnik az, hogy semmi nem változik. Hogy ezt ki akarja, a BKK, vagy a kerületi vezetés, az még tisztázásra vár. Mindenesetre a BKK egyelőre konstruktívnak tűnik az ügyben, majd meglátjuk, ez mire lesz elég.

budafok-utak.jpg

A budafoki belváros
zölddel a Mária Terézia utca, sárgával a lehetséges Pécsi utcai nyomvonal (ma parkoló és P+R)
 

Ezzel a zuhanyhíradó jellegű hírrel persze nem merészkednénk még ide a blog-ra sem, ezért saját szülinapomra megleptem egy kulturált levéllel a BKK-t a témában, hátha megcáfolják, hogy lényegében semmi nem fog történni a felújítás során. Sajnos nem cáfolták meg. De beszéljen helyettem a hivatalos válaszlevél:

Tisztelt Pongrácz Gergely!

2015. szeptember 18. napján érkezett megkeresésével kapcsolatban az alábbi tájékoztatást adjuk.

A Fővárosi Közgyűlés döntése alapján Budapest Főváros Önkormányzata Fejlesztési Megállapodás keretében forrást biztosít az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítésére „Budapest XII. kerület Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása – engedélyezési és kiviteli terv készítése” címmel. A közbeszerzési eljárás 2015. szeptember 4-én jelent meg a TED-en, a tervezésre irányuló közbeszerzési eljárás jelenleg folyamatban van.

Tájékoztatjuk, hogy hosszas egyeztetések zajlottak a XXII. kerületi Önkormányzattal, mivel a Mária Terézia utca kétirányú forgalma ellen jelentős helyi tiltakozást tapasztaltunk. A jelenleg tendereztetés alatt álló tervezési munka keretében a Mária Terézia utcát kétirányú forgalmi rend kialakíthatóságához szükséges szélességben kell megtervezni, azonban a jelenlegi egyirányú forgalmi rend egyelőre megtartásra kerülne, emiatt a Kossuth Lajos utca átmenő forgalma is megmaradna, szintén egy irányban.

Tájékoztatjuk, hogy a Pécsi utca kiépítése a tendereztetés alatt álló tervezési munkának nem része.

A Vágóhíd utca kiszélesítése jelen tervezési feladatnak nem része. A szélesítés a MÁV 40a vasútvonalának korszerűsítését követően reális, miután a vasúti projekt részeként megvalósul a közúti aluljáró szélességi méretének növelése. A városból kifelé irányuló közúti forgalom 6-os útra terelését nem tartjuk reálisan megvalósítható alternatívának, ugyanis egyrészt rendkívül bonyolult és kapacitáscsökkentő csomópont építése lenne szükséges a 6-os úton, továbbá a Budafok központján áthaladó közúti forgalom jelentős része valamilyen közeli kezdő-, vagy célponttal használja a Kossuth Lajos, illetve a Mária Terézia utcákat.

Jelenleg aktuális tervekkel nem rendelkezünk, azok készítésére vonatkozó közbeszerzési eljárás van folyamatban.

Kérjük tájékoztatásunk szíves elfogadását.

Budapest, 2015. október 12.

Azaz valaki (vagy a BKK, vagy a kerület, vagy valaki más) úgy döntött, hogy elegendő a tervezésnél a mai utcákat figyelembe venni. Holott igazi megoldást a kerületközpont forgalmának csökkentésére ez nyilvánvalóan nem hozhat: így csak azt lehet eldönteni, hogy melyik utca lakói szívjanak nagyobbat.

És akkor mi lenne a megoldás?

Aki ránéz a mellékelt térképre, az rögtön látja, hogy a legjobb megoldást az jelentené, ha a forgalom nagy része a térkép jobb oldalán látható széles főútra, a 2x2 sávos 6-os útra lenne terelhető. Ami mégsem, azt pedig egyik irányban a vasút melletti sárga vonal, a Pécsi utca, majd a Duna utcai aluljáró tudná elvezetni a legkevesebb lakó zavarásával.

De beszéljen helyettem a viszontválasz:

A válasszal természetesen nem értek egyet, hiszen ebből a mai nem épp élhető állapotok konzerválása következik Budafok belvárosában. Azt értem, hogy ha a tervezési terület olyan szűk, hogy a Mária Terézia út kétirányúvá tétele az egyetlen alternatíva, akkor nehéz igazán jót alkotni, hiszen így a forgalom nem csökkenthető, maximum a Kossuth Lajos utca terhelése is átkerül a Mária Teréziára.

Amit nem értek, az az, hogy ez a szűk tervezési terület hogy alakulhatott ki. Ezért szeretnék pár szakmai kérdést megvilágítani, lehet, hogy csak nem látom azt a munkát, ami megelőzte ezt a tervezési projektet. Illetve szeretném azt is látni, hogy amennyiben egy másik alternatíva jobbnak látszik, annak megvalósítására van-e még esély.

Az első kérdés, hogy a tervezési projektet megelőzte-e forgalmi elemzés, és ha igen, ez milyen alternatívákat vett figyelembe. Ha volt ilyen elemzés, az eredményeket meg szeretném nézni.

Az egyik alternatíva, amiről régebben hallani lehetett, a Pécsi utca lehet. Ennek teljes kiépítését nem tartom reálisnak, a Duna utcától északra lévő - várhatóan legerősebb ellenállást kiváltó - szakasz (megjegyzés: a térképen szaggatott sárga vonal) ráadásul első ránézésre kevésbé szükséges, az északi irányú forgalom viszonylag egyszerűen részben a 6-os útra, részben a Leányka utcára vihető a Duna utca segítségével. Egy ilyen jellegű kiépítés vizsgálata megtörtént?

A másik, a városmagra nézve forgalomcsökkentő alternatíva, ha az északi irány forgalmát a Vágóhíd utcán keresztül a 6-os útra tereljük. Ehhez a Vágóhíd utca - ameddig a jelenlegi szélesség nem változik - egyirányúvá tehető, az ívek ennek megfelelően korrigálhatók. Ennek a lehetőségnek a vizsgálatára sor került a forgalmi tervezésnél?

Az ügyben további fejlemények várhatók jövő héten. Természetesen amint van miről beszámolni, azt meg fogom tenni.

Szólj hozzá

közlekedés program budafok