2017. nov 21.

Vágás Budán

írta: Gajárszky Áron
Vágás Budán

Az Etele úti fasor elvesztésének tanulságai

Ezt a tragédiát túl kézenfekvő a BKK-ra és a gyáva polgármesterekre fogni. Szerintem amit a BKK egyeztetés címén művel, az csak egy jelenség. Egyszerűn az a helyzet, hogy egy gyenge demokráciában a civileknek nagyon meg kell tanulni kezelni egy ilyen monstrumot. Egy ilyen szörnyet csak nagy körültekintéssel és csapatmunkában lehet irányváltásra bírni. Az Etele úti fákért küzdőkből épp csak ez a két elem hiányzott. Nézzük meg, hogy mikor voltak valódi fordulópontok a történetben, hátha legközelebb valaki okosabb lesz!

23517513_1793633767347173_4347838647526766362_n.jpg

2014. májusában kaptam egy telefont egy kerületi lakótól, aki 20 évvel korábban (1997-ben) egy széles körű civil megmozdulással elérte, hogy a kamionforgalmat kitiltsák az Etele útról. Ez a hölgy és társai ekkor újra aktivizálták magukat, mert a tudomásukra jutott, hogy kamionok helyett majd villamosok fognak rövidesen az ablakuk alatt dübörögni. Mivel kategorikusan elutasították, hogy ide villamos jöjjön, ezért nem tudtunk közös nevezőre jutni, bár folyamatosan igyekeztem őket informálni, ahogy az ügy haladt előre. Erre nagy szükség is volt, mivel a fideszes városvezetés "a lehető legkevesebb tájékoztatás elvét” követve kívánta lezavarni a szükséges döntések meghozatalát. Ezen kívül bevontam a Védegylet két tapasztalt munkatársát is a szakmai felmérésbe és a stratégiaalkotásba, akik rendkívül sokat segítettek abban, hogy a kép tisztább legyen, és jobb alternatívák valósulhassanak meg a megrajzoltaknál. Visnyovszky Andris (díjmentes!) részletes állapotfelmérése alapján a BKK akkor még ígéretet is tett, hogy újra tervez néhány zebrát és más elemet, mivel így csökkenteni lehetett a kivágandó fák számát.

Vida Viktorral egy igen hosszú vita során próbáltuk meggyőzni a lakókat, hogy azon is gondolkodjanak, ha mégis jön a villamos, akkor milyen feltételekkel tudnák ezt támogatni. Sikertelenül. Az volt a válasz, hogy "Nem fog itt épülni semmi se!" Ha tanulni szeretnék az esetből, akkor azt mondom, hogy addig kellett volna kopogtatni a panelházak között, amíg nem találunk egy olyan lakót, aki belátja, hogy jönni fog a villamos, de ezt nem hajlandó kritika nélkül eltűrni az erőből kormányzó városvezetésnek, és képes szervezőként fellépni. (Hiába laktam ekkor a szomszédos Fejér Lipót utcában, ha én lépek fel szervezőként, akkor a Fidesz politikai támadásnak minősíti az ügyet, és ennyivel zárja le.)

A lakók azért nem voltak tétlenek, és minden politikust megkerestek a környéken, sőt a BKK több kollégájával is beszéltek. Ezek hatására a BKK és a kerületi képviselők úgy érveltek, hogy a parkolóhelyeket csak a fakivágások árán lehet megőrizni. Ez több okból is ostobaság volt.

  1. Először is azért, mert arányaiban negyedannyi autó sem tud az Etele úton parkolni, mint a házak mögött kialakított parkolókban.
  2. Másrészt azon a szakaszon, ahol a legkönnyebb lett volna megkímélni a fákat, nem állnak lakóházak. (Ez a Tétényi út és az Etele tér közötti szakasz.) Rendben, a Bártfai út és az Etele tér között már valóban állnak lakóházak, és itt 24 parkolóhelyet meg kellett volna szüntetni, csak éppen a házsor mellett további 230 parkolóhely található ezen a részen, melyek sokszor közelebb is vannak a bejárathoz…
  3. Harmadrészt a parkolóhely-pánik szinte minden nagyvárosban létező jelenség, de ha engednek neki, az a városfejlesztésben járatlan vezetők biztos jele. Erről itt egy jó riport Jan Gehl-lel a legendás várostervezővel. A lényeg, hogy az emberek nem parkolni szeretnek, hanem sétálni és nézelődni. A környéken csak azóta probléma a parkolás, amióta megépült a 4-es metró, a hozzá ígért P+R parkolók nélkül. Így az agglomerációból ingázók reggelente megtöltik Újbuda ingyenes parkolóhelyeit. Ki lehetne terjeszteni a fizetős övezetet a metróállomások környékére, de ezt Tarlós és Hoffmann igazi felelőtlen városatyaként egyaránt félnek meglépni. Pedig nem kell egy évtized sem, és drasztikusan csökkenni fog a parkoló autók száma, amikor az önvezető autók szolgáltatói olcsóbban fognak szállítani, mintha saját autót tartanánk fenn.

Mivel az LMP-ben sokkal nyitottabbak vagyunk a modern várostervezési elképzelésekre, továbbá szeretjük a fákat és a tömegközlekedést, elkészítettünk egy alternatív tervet, ami azt mutatta be, hogy miképp maradhatna meg a kerület egyik legszebb fasora azzal együtt, hogy az 1-es villamos eléri a Kelenföldi pályaudvart. Ezt 2014. nyarán el is juttattuk a BKK és a kerületi képviselőknek. A lényege az volt, hogy a Tétényi út és az Etele tér közötti szakaszon a déli útpályán ment volna a villamos, és a Bikás-park felé eső pályán az autók, így középen maradtak volna a fák.

Sajnos a BKK ekkor már a tipikus tervezői befeszülést produkálta. Ez azt jelenti, hogy a józan felvetéseket csuklóból lesöpörve ("kevesebb lesz a parkoló, lassabb lesz a villamos, és amúgy se tud majd jól bekanyarodni" (wtf?)), érdemi egyeztetés nélkül ragaszkodott az eredeti koncepcióhoz. A fideszes képviselőzseniknek az első érv elég volt, és még engem is elkezdtek győzködni - jóindulatú technokrata stílusban - hogy ugyan már, ne okoskodjak, a tervezők biztosan jobban tudják. Ebből meg is született a döntés még 2014. augusztusában, hogy ki lehet irtani a fákat a teljes nyomvonalon. Bodrog Zoli barátom és XXII. kerületi képviselőtársam még volt annyira alapos, hogy részletesen megcáfolta a BKK érveit, de ez igazából már csak egy utánlövés volt.

Igazság szerint éppen azért lehetett a BKK döntése ennyire antidemokrata, mert a lakosság nem támogatott semmilyen alternatívát, viszont tömeget, "erőt" sem tudtak felmutatni a villamos ellen. (Sőt, számos lakó támogatta is a villamos érkezését, de ők sem foglalkoztak a körülményekkel idő, információ, vagy motiváció hiányában.)

Az előzetes környezeti hatásvizsgálati eljárás során összehívott lakossági fórumot csak egy nappal korábban hirdették meg, de a jogszabály itt annyira pongyola, hogy nem is követeli meg az amúgy erősen indokolható, hosszabb meghirdetési periódust. Szóval emiatt sem lehetett megakasztani a folyamatot. A nevezett fórumon amúgy telt ház volt, és a villamosfób nénik keményen be is olvastak Vitézy Dávidnak. A BKK vezére akkor még azt is megígérte a kérdésemre válaszolva, hogy azokon a szakaszokon, ahol lakóházak közvetlen közelében megy a villamos, társasházi fórumokat is fognak tartani, hogy az egyedi igényeket (pl. nyílászárócsere és kártérítés a növekvő rezgésterhelés miatt) ki tudják elégíteni. Vitézynek ilyen szempontból jól jött a leváltása, mert ez az ígéret sokba kerülhet a BKK-nak, de kötve hiszem, hogy ezek után be fogják tartani. Ettől még a fórum jegyzőkönyvére hivatkozhatnak majd a kártérítést követelő lakók, ha sikerül valahogy megszerezni.

 

Minden, ami ezután (és ezelőtt) történt, véleményem szerint már csak elkésett állampolgári tettvágy, illetve politikai haszonlesés vagy gyávaság. Eképpen politikai haszonlesés volt a DK akciója, amikor fekete szalaggal jelölték meg a kivágásra jelölt fákat. Ennek az akciónak a perdöntő bizottsági ülés előtt lehetett volna értelme, évekkel később már semmi. De politikai gyávaság volt az a sokkal korábbi városfejlesztési bizottsági határozat is, amely a (10x annyiba kerülő) kéreg alatti elvezetést engedte csak meg a fenti szakaszon a fák védelmében. Ha akkor a városatyák nem kimenekülnek egy ilyen képtelen hülyeségbe a lakossági nyomás elől, hanem vitát szerveznek, és szakmai alapon hoznak egy döntést egy jobb alternatíváról, akkor most jó eséllyel még élnének a fák az Etele út nagy részén.

2016-ban a Levegő Munkacsoport arra hivatkozva kérte a fakivágós alternatívához kapcsolódó EU-s támogatás felfüggesztését, hogy az nem fér össze sem a Balázs Mór tervvel, sem pedig a strukturális alapok felhasználására vonatkozó környezetvédelmi előírásokkal. Mivel évek óta nem élünk már jogállamban Magyarországon, ezt a felvetést simán elmaszatolta az államtitkár.

A fairtásról már több írás is napvilágot látott, én igazából nem tudok, és nem is akarok most sajnálkozni a szörnyű képeken, mert ez a kudarc az értelmes emberi együttélés kudarca, és nem a fáké. Ők csak indikátorok ebben a szomorú történetben.

Összefoglalva egyet kell értsek Bardóczi Sándor tájépítész szakemberrel, (akitől még egy ábrát is kölcsönvettem a címlaphoz), hogy a környezeti hatásvizsgálati eljárás a jelenlegi formájában egy bohózat, és kezdeményezni fogom a módosítását az Országgyűlésben. Másrészt világosan kiderült az is, hogy muszáj közös nevezőre hozni az érdekelt feleket, mielőtt leülünk tárgyalni egy beruházóval (esetünkben a BKK-val). Enélkül minden harc csak időpazarlás. Harmadrészt meg kéne nyerni a választásokat, hogy csodát tehessünk végre a városainkban, és visszafoglaljuk az utcát az embereknek, mert a régi kurzusok emberei nem is értik, hogy miről beszélünk. Még van időnk felkészülni. Tedd hozzá a magadét Te is, mert most rajtunk a sor!

 

Szólj hozzá

fakivágás újbuda levegőminőség zöldfelület bkk gajárszki 1-es villamos etele út