2011. sze 20.

Harc az élhető körtérért

írta: pgeri
Harc az élhető körtérért

Az LMP fővárosi frakciója még tavasszal nyújtotta be azt a határozati javaslatot, ami alapján a Móricz Zsigmond körtér terveit felül kellett vizsgálni, a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételeinek javítása céljából. A BKK által lefolytatott felülvizsgálat szinte 100%-ig minket igazolt: kiderült, hogy az eredeti tervek közútcentrikus gondolkodásmódja teljesen hibás, hiszen csupán felesleges zsúfoltságot, dugóban pöfögő autókat eredményezne érdemi kapacitásbővülés nélkül. Az eredeti terv tehát elvetésre került, ezt mindenképp üdvözöljük és nagy sikernek tartjuk.

A radikális forgalomkorlátozást preferáló tervet először a BKK igazgatóságán kellett megvédeni. Ott parázs vita után többé-kevésbé sikerült beláttatni az ellenzőkkel, hogy a tervezett aszfalttenger nemcsak hogy felesleges, de káros is lenne. A javaslat tehát a közgyűlés elé mehetett, ott pedig elfogadásra került.

A harc az élhető körtérért azonban még közel sem ért véget. Az LMP javaslata a teljesen autómentes déli és keleti oldalról szólt, hogy tényleg a gyalogos-kerékpáros és a közösségi közlekedési forgalom legyen a meghatározó, hogy a teret ne vágják el közutak a házaktól, ezzel megteremtve a lehetőségét teraszos helységek (pl. kávézók, éttermek) kialakításához, hangulatában sokkal barátságosabbá téve a teret.

A most asztalon lévő javaslatok közül az egyik - a BKK által javasolt, LMP által is támogathatónak tartott B1 jelű - ezt nagyrészt teljesíti a keleti oldal (a Fehérvári út torkolata) autómentessé tételével. A déli oldalon (az íves házak előtt) azonban fennmaradna a mai rend, ami a minimális kapacitás és igénybevétel mellett érthetetlen, remélhetőleg itt még lesz mód a változtatásra. A másik terv azonban meghagyná a Karinthy Frigyes út felé az átjárást, ezzel teljességgel lenullázva az útfelület-csökkentő javaslatunkat egy olyan átjárásért cserébe, amit szinte senki nem használna. Ennek "előnye", hogy látszólag olcsóbb.

A fenti idézőjel nem véletlen. A metrótervezők (DBR iroda) máris akcióba léptek a számukra nyilván presztízsveszteséget okozó radikális terv ellen: a BKK őket kérte meg annak meghatározására, milyen többletköltségek és határidő-módosítások árán lehetne a terveket megvalósítani. Az LMP javaslatát mintegy 450 millió forintra taksálták, ami nekünk elsőre körülbelül tízszeres szorzónak tűnik: mintegy 3000 négyzetméter felület díszburkolattal való ellátásáról volna szó, ami bőven számolva sem lehet több 45 millió Ft-nál. Ez a kamu ár tehát csupán a döntéshozók elrettentését célozza, reméljük sikertelenül.

A kerületi és a fővárosi LMP frakció továbbra is küzdeni fog a körtér élhető kialakításáért: eddig döntő csatákat nyertünk, de a még korai lenne hátradőlni.

Szólj hozzá

közlekedés móricz zsigmond körtér fenntarthatóság