2011. okt 06.

A gazdagréti parkolóház sorsa

írta: Rigo'
A gazdagréti parkolóház sorsa

Október 4-én újabb fejezetéhez érkezett a Nagyszeben-téri parkolóház mizéria. A gazdasági bizottság ülésére sürgősséggel (tehát helyben kiosztva) került be (6 közbeszerzés mellett) az a napirend, ahol ebben a jelentős közérdeklődéstől kísért ügyben a bizottság megalapozott döntését kérte 5 perc olvasási szünet után a helyi vezetés.

A napirend előéletéből látszik, hogy a Fidesz nem kíván a kellemetlenebb közügyekkel a nyilvánosság előtt foglalkozni, hanem azokat igyekeznek a színfalak mögött, minél kevesebb kommunikációval intézni. Ez politikai öngyilkosság, mert így a kéz kezet mos gyanújába keverednek az olyan témák kapcsán, ahol eddig csak a korábbi vezetés hibái voltak egyértelműek.

Tájékoztatásul, egy kis parkolóház-történet: A volt Cserepes iskola területére földhasználati jogot szerző vállalkozóval még Wieszt János és Hajdú László korábbi képviselők folytattak tárgyalásokat. Előbbit korrupcióval vádolják és házi őrizetben van, utóbbi csak az LMP kerületi polgármester-jelöltje akart lenni 6 millió forint "támogatásért" az őszi kampányban. Akárhogyan is, a területre vonatkozó elfogadott (!) szabályozási terv kizárólag parkolóház építését teszi lehetővé ezen a területen, amin egy magára valamit is adó várostervező legalábbis felhördülne. Nálunk ezt is lehet kérem, ráadásul a mindig üres parkolóházzal bíró Eleven Centerrel szemközt, az utca túloldalán. Való igaz, az utcák tele vannak a környéken parkoló autókkal, mivel az itt álló irodaházak mélygarázsai is fizetősek - és azok is üresen állnak. A parkolóház megépítésével összesen 38 db közterületi parkolóhely szűnne meg a jobbikos képviselőtársam számítása szerint. A szolgáltatásokhoz való hozzáférés tehát nem javulna, viszont tovább romlanának az ingyenes parkolási kilátások Gazdagréten.

Engedve az értelmetlen parkolóház elleni lakossági tiltakozásoknak, az önkormányzat tárgyalásokat kezdeményezett az előző éra alatt kötött szerződéssel bebetonozott vállalkozóval. A tárgyalások eredménye lett a keddi előterjesztés, mely szerint újabb 20,5 millió forintért a vállalkozó megvenné a területet, cserébe egy szinttel kevesebbet építene meg, s zöld tetővel látná el a felső szintet, amin egy külön lifttel megközelíthető játszótér is helyet kapna. Tudni kell, hogy a városi emberek légúti gyengeségeiért elsősorban a kipufogógázok a felelősek. Egy parkolóház tetején egy játszótér körülbelül annyira árulkodik féltő gondoskodásról, mintha egy autópálya közepére helyeznénk azt. A vállalkozó ajánlatából süt, hogy politikailag jól hangzó klisékkel (kisebb beépítés, zöld, játszótér) próbálja levenni a lábáról a kerület vezetését, hogy még a földhasználati jognál is erősebbet: tulajdonjogot szerezzen a volt iskola területére. A Fideszes vezetés láthatóan partner ebben: szabadulni akar a problémás örökségtől. Mi ezzel a baj?

Az, hogy a normálisan működő városokban az önkormányzat nem a felsőbb politika eszköze, hanem a helyi közösség, lakosság közös kormányzata és érdek-képviseleti szerve. Ha a helyiek nem akarnak valamit, azt legfeljebb egy nagyobb közös (kerületi, vagy budapesti szintű) érdek miatt szabad felülírni. (Lásd az 1-es villamos, vagy a Fonódó-villamos ügyét!) Ekkor is ügyelve arra, hogy a helyi lakosság továbbra is partnernek érezze az önkormányzatot és a fejlesztéssel a lehető legkevesebb kárt okozzuk. A parkolóház senkinek sem kell, de a vállalkozó ott van és jelen állás szerint csak a vételár többszöröséért lehetne megszabadulni tőle. A Fidesz inkább befekszik.

Az LMP addig tárgyalna, amíg nem találna megfelelő kompenzációs megoldást a kerület bármely részén: temérdek ingatlannal rendelkezik Újbudán a kerületi és a fővárosi önkormányzat, amik tárgyalási alapot képezhetnek, ha minden kötél szakad. De aki parkolóházat tud(na) építeni, az hasznosabb építőipari beruházásokat is megvalósíthat. Mondjuk energiatakarékossá alakíthat egy-két iskolát, vagy más intézményi épületet. A lakótelep rég kinőtt közművelődési intézménye helyett a tervezett parkolóház helyén lehetne felépíteni egy olyan közösségi házat, amelynek révén valódi városközpontra tehetne szert a lakótelep. (Ezt a Gazdagréten lakók és Bajomi Iván képviselőtársam is felvetette már a kerületi médiumokban.) Lehet kreatív a politika!

Hogy állunk most? Mielőtt ügyrendi szavazást kértem a napirend levételéről, az ülésen érvként az is elhangzott, , hogy "a polgármester úr már megígérte a vállalkozónak", és ezért kellene rögvest megszavaznunk a tulajdonjog-átadást. Megjegyzem, ezen az ülésen a civilek sem voltak jelen, mivel az előzetes napirendben nem szerepelt a téma. Szerencsére a Jobbik kezdettől, majd utóbb két fideszes képviselő is javasolta a tárgyalás elnapolását a következő ülésre, így az ügyrendi szavazás sikerrel járt és a kérdést mindenki a maga módján járhatja még körbe. Kedves gazdagrétiek! Kedves újbudaiak! Kérem hallassák a hangjukat! Írják meg véleményüket itt a blogon, vagy e-mailben nekem. De ha ráérnek október 18-án kedden 16 órától, akkor a bizottsági döntést is végignézhetik élőben a Bocskai út 39/41-ben a 114-es teremben.

FRISSíTÉS!

A bizottsági ülés parkolóházas napirendi pontját először zártan kívánta tárgyalni a Fidesz, de aztán mégis vállalták a nyilvánosságot. A napirend közepén azonban Szabó András megint zárt ülést kért. Megítélésem szerint nem volt indokolt, ezért nem is szavaztam meg. A lényeg: 1,5 órás vita után végül elfogadtunk egy általam fogalmazott új határozati javaslatot 5:4 arányban, hogy "folytassák a tárgyalásokat a vállalkozóval annak érdekében, hogy olyan megoldást találjanak ami a lakosság érdekeit szolgálja."

Nagyon nem reménykedek. Mint kiderült eddig sem a polgármester tárgyalt, hanem egy 30 Mft-os szerződéssel foglalkoztatott ügyvéd, aki annyit sütött ki, hogy kártérítést fog követelni a vállalkozó, ha mi felvetjük, hogy építsen mást vagy máshol. Pedig az önkormányzat nem akadályozza a munkát, tehát erre bajosan hivatkozhatna. Az egész olyan, mint egy pókerjátszma, ahol a vállalkozó ügyesen blöfföl, s a polgármesteri kabinet egy ásszal (a lakossággal) a kezében passzolni készül.

Köszönettel:

Gajárszki Áron képviselőjük

Szólj hozzá

közlekedés önkormányzat gazdagrét bizottságok