2014. okt 27.

Autópálya mindenáron?

írta: pgeri
Autópálya mindenáron?

A tegnapi tüntetés és a mögé elképzelhető nagy globális gondolatok (oroszok, amcsik, állami szintű korrupció stb.) után egész kisszerűnek hat billentyűzetet ragadni egy egyszerű közlekedési kérdésben, de nincs kétségem afelől, hogy ma az M1–M7 bevezetőn hasonló anyázás lesz, mint tegnap a Fidesz-székháznál. Az őrmezeiek és a Sasad alsó részén élők életét pedig egészen hosszú távon fogja (nem pozitívan…) befolyásolni az aktuális beruházás, így mindenképp szót kell ejteni róla.

montage.jpg

Elkezdődtek a munkálatok a Sasadi út–Budaörsi út csomópontban, ahol az aktuális tervek szerint kétszintes csomópont épül, hogy a városhatár a lehető legkevésbé zavarja meg a befelé tartó forgalmat. Minderre elköltünk több mint 10 milliárd forintot. Miközben ennek töredékéből ki lehetett volna építeni egy lámpás kereszteződést, ami sokkal jobb a helyieknek, és nagyjából a maival azonos jóságú az autósoknak.

A téma azonban nem csupán a csomópont kérdése: tágabban értelmezve itt a Budaörsi út és környéke „humanizálásáról”, élhetővé tételéről van szó. És a városéról. Ha élhető várost akarunk, akkor minden a forgalom csökkenése irányába mutat: a dugódíj egész komoly csökkenést érhet el, mint ahogy a normális elővárosi közlekedés és az erre szervezett, elosztott P + R hálózat is. Ezért teljesen felesleges ma egy olyan beruházás, ami a forgalom további növelését teszi lehetővé – miközben ezt a forgalmat a beljebb eső utak már ma sem képesek elvezetni.

Még ha kellene, se kellene

De egy csavarral most mégis hadd mutassuk meg azt is, hogy még a mai forgalom nagysága is kezelhető szintbeli kereszteződéssel, nem is szükséges, hogy a forgalom csökkenjen!

Mi is a probléma? Nagyon régen, már több mint egy éve, mikor a BKK előtt járt az ügy, akkor is próbáltam felhívni a figyelmet arra, hogy a tervező indoka a rettenetesen túlépített csomópontra egyszerűen teljesen alaptalan. Alább pár részletet közlök az akkori levelemből:

[...] 5400 jármű/óra csúcskapacitást a belső csomópontok (BAH, Kosztolányi/Allee) nem tudnak átereszteni, ezért alakul ki onnét kifelé dugó rendszeresen. Kifelé haladva pedig a buszokkal súlyosbított Budaörsi-Sasadi elágazás visszaduzzasztó hatása miatt maximum 2 teljes értékű, egyenesen menő sávval lehet számolni. Anélkül, hogy a belső kapacitásokat ismernénk, szerintem nem lehet szakmailag korrekt választ adni.

[A csomópontban] a 120 mp-es ciklusidő gond nélkül alkalmazható, a buszoknak a végállomáson kell egy előjelző, ez esetben nem kell a kereszteződésben várakozniuk. Ezzel elérhető a sávonkénti kb. 1350 ej/h kapacitás.

[...] világosan látszik, hogy a Sasadi út vonalában befelé irányban még 1 sáv gond nélkül kialakítható volna akár a Balatoni úttól a Bozókvár utcáig, illetve akár egy külön kanyarodó sáv is kialakítható még, ha szükséges, ugyanis a déli oldalon hatalmas hely van, de az útpályák között is van még terület. Így befelé lényegében megadható a 4x1350 = 5400 jármű / óra kapacitás, ennél a mai kialakítás a sok sávváltás miatt szerintem kevesebbet tud. Körülbelül a Bozókvár utca magasságában áll be az út a 2x4 sávos szélességre, itt azonban felvethető a buszsáv szükségessége: amennyiben befelé torlódás alakul ki, azon nem csak buszsávval, hanem a Sasadi úti lámpa intelligens vezérlésével is lehet segíteni. Így a kapacitást nem konstans 3/4-eljük, hanem kb. a lehetséges maximumon tartjuk. A képbe még „belerondíthat” a Dayka Gábor utcai lámpa, de itt lényegében ma sincs buszsáv, 2x4 sáv kapacitásáról beszélünk, így ez sima ügynek látszik.

A fenti módosítások még szegélykorrekcióval sem kerülhetnek többe néhány százmillió forintnál, és megadják a ma teljesen elvágott területek közti szintbeli gyalogos-kerékpáros kapcsolatot, meg persze a balrakanyart a város felé a Dayka Gábor utcából (ma aki innét jön, az is a Budaörsi úti leágazást és Balatoni úti befonódást terheli, tehát kétszer megy végig a Sasadi útnál mért csúcskeresztmetszeten úgy, hogy egyszer sem kéne neki!)

Összegezve: a most kezdődő gigacsomópont helyett lámpás kereszteződést a Sasadi út és a Dayka Gábor utca kereszteződéséhez! Ezzel az autósok helyzete lényegében nem változna, kivéve a Dayka Gábor utcából a város felé haladókét, ők egyértelmű nyertesei lesznek az ügynek. A gyalogosoké, különösen az időseké és a kisgyermekes szülőké viszont fényévekkel javulna a mai állapotokhoz képest, de még a tervezett állapothoz képest is – ami a Dayka Gábor utcán érkező gyalogosoknak semmit nem adna.

Szólj hozzá

közlekedés újbuda sasad őrmező dayka gábor utca Budaörsi út