Életveszélyes kerékpáros kereszteződés a Budaörsi úton
A járdán vezetett kerékpárút alapból nagyon veszélyes a kereszteződésekben, mert az autósok - joggal - nem számítanak a jelentős sebességgel és nehezen belátható módon érkező kerékpárosokra. A Budaörsi út és a Szent Kristóf utca kereszteződésénél ráadásul szabálytalanul és felelőtlenül alakították ki az új forgalmi rendet, ami sajnos balesethez vezetett - ahogy a Kerékagy blog írta. Gajárszki Áron újbudai önkormányzati képviselőnk jelezte a problémát az illetékeseknek, hogy biztonságosabbá váljon a kereszteződés.
kép: Kerékagy blog
A főváros elfogadott közlekedésfejlesztési stratégiája, a Balázs Mór-terv kiemelt szerepet szán a kerékpáros közlekedés fejlesztésének, hiszen ez a társadalomnak és a környezetnek kiemelten előnyös (Erre van előre! 6.3. fejezet). A kitűzött cél az, hogy 2030-ra a kerékpározás aránya a mostani 2%-ról 10%-ra nőjön. Ehhez képest a valóságban csak kevéssé törekednek ennek előmozdítására. Több híd még mindig nem átjárható kerékpárral, és a Nagykörúton vagy épp a Rákóczi úton égetően szükség lenne kerékpársávra. De ha Dél-Budát nézzük, itt sem sokkal jobb a helyzet. A Bartók Béla útra beígért kerékpársáv még mindig sehol sincs, Hoffmann Tamás XI. kerületi polgármesternek láthatóan nem szívügye ez a téma. A Fehérvári úti kerékpársávból még csak egy rövid szakasz valósult meg, és Dél-Buda tele van régi, elavult, járdán vezetett kerékpárutakkal.
Egy ilyen szakaszon történt nemrég baleset. Ahogy azt a Kerékagy blog is megírta, a Budaörsi út - Szent Kristóf utca kereszteződésének átalakítása nem megfelelően történt meg. Az elsőbbségadás kötelező tábla rossz elhelyezése és a nem pontos útburkolati jelek miatt a kereszteződés kerékpáros szempontból különösen veszélyes, amit egy közelmúltban történt baleset is bizonyít. Az eset rávilágított a szakemberek által már sokszor hangoztatott tényre, hogy a járdán vezetett kerékpárút nagyon veszélyes városi környezetben, ahol gyakoriak a kereszteződések. Ha a választók bizalmából kellő erővel leszünk jelen a képviselő-testületekben, akkor az összes Dél-budai kerékpárutat felülvizsgáljuk, és ahol kell, biztonságosabb megoldásokat alkalmazunk (pl. kerékpárút helyett kerékpársáv).
Addig is mindent megteszünk, hogy a jelenlegi infrastruktúra - amennyire lehet - biztonságosabbá váljon. Gajárszki Áron újbudai önkormányzati képviselőnk elküldte az alábbi szakmai javaslatainkat az illetékes Budapest Közútnak.