Reqiuem A Jegyzőnkért
A képviselő testület mai (2011. február 17-i) ülésén bejelentette lemondását dr. Filipsz Andrea jegyző asszony. Korábban nem tervezett ilyesmit, nyilvánvaló tehát, hogy megzsarolták a fidesz-szájízére szabott ÁSZ jelentéssel. A jelentés javasolja a jegyző feljelentését, bár az nem követett el bűncselekményt, s a felrótt "hibák" igen gyenge lábakon állnak, mint arra a hivatal írásos észrevételei is rávilágítanak. Mivel a médiának már fáj a torka a tisztogatási ügyek kürtölésétől; inkább összegyűjtöttük, hogy micsoda hétpróbás gazembertől szabadított meg minket a "Törvényes Rend Újbudán".
Szakmai ismereteit az Államigazgatási Főiskola elvégzésével szerezte meg, melyet követett a Pécsi Jogtudományi Egyetemen megszerzett doktori cím. Pályafutását a Pest megyei Tahitótfaluban kezdte. A falu jegyzőjeként személyesen kellett elvégeznie a legtöbb feladatot, melynek köszönhetően szerteágazóbb gyakorlati ismeretekre tett szert, mint városokban induló kollégái. Egyesek szerint itt ragadt rá a hazai gyakorlatnál ügyfélbarátibb gondolkodás is, hiszen egy faluban a helyiek a problémáikat közvetlenül a jegyzőnek mondhatják el.
1996. márciusában - 15 évvel ezelőtt - állt munkába a XI. kerületi Önkormányzatnál, előbb mint hatósági irodavezető, majd 2003. júliustól a hivatal jegyzőjeként. A kötelező jegyzői feladatok (választások levezetése, rendszeres egyeztetések, elektronikus ügyintézés, jogi megfelelések ellenőrzése, stb.) mellett különös hangsúlyt helyezett a hivatal ügyfélbaráttá tételére, majd takarékos-környezetbarát átalakítására. A lakosság kiszolgálására helyezett hangsúlyt jól mutatta, hogy gyakran vette saját kezébe az ügyintézést, járt ki helyszínekre, illetve irodája nyitva állt mindenki részére.
A jogszerű működés és annak eredményessége érdekében 2004-ben levezényelte a hivatal szerkezeti átalakítását, hatékony kommunikációs láncot épített ki rendszeres értekezletekkel a társosztályok között, illetve a belső ellenőrzés megszervezésével a működés biztonságát támogatta. Egy 2005-ös felmérést követően nagymértékben csökkentette az önkormányzati reprezentációs kiadásokat és a bizottságok költségkeretét. 2006-ban új ügyfélszolgálati rendet és okmányirodát alakított ki, heti 48 órás nyitva tartással, helyi postahivatallal, és elektronikus bejelentkezéssel. 2007-ben elkészítette - az országban az elsők között - a köztisztviselők munkáját szabályozó etikai kódexet, mely meghatározza az ügyfélszolgálati elveket és a köztisztviselőkkel szemben támasztott követelményeket. Aktívan közreműködött a 2008-ban létrehozott újbudai Közterület-felügyelet létrehozásában. A digitális iratkezelés bevezetése, az újrapapír használat növelése és intézményi szelektív hulladékgyűjtés megteremtése után 2009. óta saját Környezetvédelmi Osztálya van a hivatalnak. Az ügyintézés hatékonyságának növelése érdekében jó kapcsolatot tartott fenn a helyi társhatósági szervekkel, valamint a központi szakmai szervezetekkel, és a Budapesti Jegyzők Szövetségén keresztül a többi kerületi jegyzővel. Oktatott a Corvinus Egyetemen. A hivatali dolgozók egészséges életmódjának megőrzése érdekében rendszeres szűréseket szervezett, és az ügyfelek védelme érdekében minimálisra csökkentette a hivatalban történő dohányzás lehetőségét. Személyesen vett részt a kerületben kiemelt problémát okozó, ügyek rendezésében, mint az engedély nélkül megépült Citadella terasz, vagy a Club Play csendháborítási ügyei.
A hivatal vezetőjeként mindenben segítette és védte (a rossz döntéseitől is) az aktuális polgármestert, függetlenül annak pártjától, vagy gyengéitől. (Ennek ellenére egyik vezetés sem bízott meg benne.) Igyekezett a pártfüggetlen hozzáállást a hivatalra is kiterjeszteni, ezért a képviselők minden segítséget megkaptak, függetlenül attól, hogy ellenzékiek voltak vagy sem. (Szomorú példája a fidesz-KDNP hálájának, hogy egyik képviselő sem emelte fel a hangját a jegyző eltávolítása ellen. Úgy látszik ahol gazdasági támogatás helyett pusztán az emberséget kellene viszonozni, ott elfogy a felebaráti szeretet.)
Összefoglalóul álljon itt egy - a teljesség igénye nélkül készült - felsorolás a jegyző fontosabb kezdeményezéseiből:
- Irodavezetőként a hatósági iroda átszervezése, az ügyfélbarát hivatali politika szélesítése, terjesztése
- Jegyzőként a hivatal hatékony működést biztosító átszervezése és részvételének támogatása a szervezetkorszerűsítési és az ügyfélbarát működést célzó pályázatokon
- A kerület különböző részein működő hivatali egységek átköltözése a Bocskai út melletti hármas épülettömbbe az egyszerűbb és központosított ügyintézés megvalósítása érdekében
- A lakossági tájékoztatás szélesebb körűvé tétele, a hirdetőtáblák felújításán túl, az Újbuda médián (TV, újság, web) keresztül történő tájékoztatás meghonosítása
- Az ügyfélszolgálat korszerűsítése és elektronikus időpontfoglalás, elektronikus bejelentkezés fogadóórára, 48 órás heti nyitva tartás, országosan elismert okmányiroda működtetése, helyi postai szolgáltatás létrehozása
- Közreműködés az újbudai Közterület-felügyelet létrehozásában
- A hivatali etikai kódex kiadása
- A belső ellenőrzés szabályázottságának kialakítása, vizsgálatok körének kiszélesítése
- Pályázati eljárásrendek (hazai, európai uniós) kidolgozása
- Iktatórendszer korszerűsítése, digitális iratnyilvántartás elindítása, elektronikus ügyintézés folyamatos fejlesztése
- Környezetbarát működési rend szorgalmazása a hivatalban
- Képviselői Szolgáltató Iroda felállítása
- Ügyintézők képzésének folyamatos biztosítása a jogszabályváltozások, illetve új hivatali feladatokra való felkészítés érdekében
- A hivatali dolgozók szakmai előmenetelének, és magasabb képzettség megszerzésének támogatása
- Nyugdíjas Bizottság létrehozása a nyugállományú hivatali kollégákkal való kapcsolattartás érdekében
- Rendszeres kirándulások, a vezetők és a hivatali kollégák összetartozását segítő programok szervezése
Nem akarok túlzó szólamokkal élni. A legkevesebbet viszont le kell írni: Köszönjük Andrea!