2011. már 16.

sajtóközlemény: A nép esete a cinikus metróépítővel

írta: Rigo'
sajtóközlemény: A nép esete a cinikus metróépítővel

A Móricz Zsigmond körtér felújítása – hallgassák meg a lakosságot is!

Civil és lakossági tiltakozáshullám bontakozott ki a Móricz Zsigmond körtér felújítása kapcsán. Az LMP XI. kerületi szervezete megoldást javasol a problémára, és a lakosság bevonását kéri a városrész egyik legfontosabb terének újjáépítésébe.

A FŐMTERV Zrt tervei alapján készülő, liftet, metrófeljáratot, villamosvárót magába foglaló építmény elleni petíciót, több neves szakember is aláírta, köztük Makovecz Imre, aki nemrég a kerülettől díszpolgári kitüntetést kapott. Sajnálatos módon a Móricz Zsigmond körtér felszíni rendezésében a vizuális-esztétikai koncepció, a tér közösségi funkciói és a zöldfelületek nem vezérmotívumai, csak sokadrangú szempontjai voltak a nagyberuházásnak. Ezért a fenti szempontok csak igen korlátozottan épültek be a tervezés folyamatába, ahogyan a civil véleményeknek sem volt eddig megfelelő fórumuk.

A körtéri Gomba épülete nemrégiben került önkormányzati tulajdonba, amelynek funkcionális átalakítását a kerület – üdvözlendő módon – egy építészeti ötletpályázat keretében, és a lakosságot is bevonó szavazással készítette elő. Kár hogy a tér rendezése kapcsán ugyanezt a Főváros nem gondolta annak idején kivitelezhetőnek, pedig sok rossz döntésnek elejét lehetett volna venni vele.

Cinikusnak tartjuk a DBR Metro reakcióit, amelyek azzal hárítják el a lakossági tiltakozást, hogy a „térségi szabályozási terv ki volt függesztve (a vonatkozó rendelkezések megfelelően) az önkormányzatnál, már a 2000-es évek elején”. A szakszövegeknek az önkormányzatnál, egy folyosói vitrinben történő „kifüggesztése” nem éppen a párbeszéd felsőfoka az érintett lakossággal. Mindezek miatt az LMP XI. kerületi szervezete olyan javaslatot tesz, amivel mind a megállóhoz szükséges műszaki feltételeket, mind a tér használhatóságát, mind pedig a lakossági igényeket ki lehet elégíteni.

A műemléki jelentőséggel is bíró körtéri Gomba eredeti funkcióit (HÉV hurok végállomás) mára teljesen elveszítette, és a rekonstrukció során vélhetően közösségi tér, kávézó funkciókkal kerül majd átalakításra. Kézenfekvő lenne, hogy a metró akadálymentes megközelítését szolgáló liftet az aluljáró szintjéig a Gombához csatlakoztatva építsék ki. Ezzel a megoldással elkerülhető a kerületi civileket, lakókat bántó újabb „ipari műtárgy” felszínen való elhelyezése, és nem sérül a Szent Imre szobor környezete. A megoldás épületet érintő része pénzügyileg beilleszthető a körtéri Gomba átalakításába, az ezzel kapcsolatos felszín alatti rendezés pedig a metróállomás egészét tekintve elhanyagolható mértékű. Mivel a hírek szerint az sem nagyon „fenyeget” bennünket, hogy a metró 2018 előtt átadásra kerülhet, elég idő van a szükséges műszaki tervek, egyeztetések és kivitelezés lebonyolítására is.

Az LMP szeretné elérni, hogy figyeljenek a civilek és lakosság véleményére azok, akik állítólag értük és az ő adóforintjaikból munkálkodnak. Ezért az LMP XI. kerületi szervezete arra kéri a polgármestert, a képviselő-testületet és a Főépítészi Irodát, hogy vizsgálják meg a javaslat műszaki, tulajdonjogi kivitelezhetőségét, és kezdjenek egyeztetéseket erről az alternatíváról a civilek, a lakosság, a DBR Metro, a Főváros és a szakhatóságok illetékes szerveivel.


Tisztelettel:

Gajárszki Áron frakcióvezető

Az LMP 11. kerületi frakciója nevében

Szólj hozzá

közlekedés móricz zsigmond körtér részvétel gajárszki