2015. ápr 17.

Nix ugribugri, kedves civilek és ellenzék!

írta: pgeri
Nix ugribugri, kedves civilek és ellenzék!

Érdekes testületi ülés volt ma felénk: "lex nix ugribugri" a civileknek, egy kis ellenzék-szalámizás, "mire gondolt a költő" típusú műelemzés, saját maga fővárosi énjét leszavazó polgármester és egy kis botrány a végére, kizavart meghívottakkal, hogy csak a legszebb momentumokat említsem.

varoshaza_xxii_kerulet_budafok_teteny_ittlakunk_hu_masolata.jpg

 Ma is zajlott az élet az első emeleten (fotó: ittlakunk.hu) - részletek alább

Kezdődött az egész a civil szervezeteket tömörítő "civil konzultációs tanács" újraszabályozásával, amit sajnos nem előzött meg teljes körű konzultáció az érintettekkel, de ez csak az egyik hiba. Az új szabályozás feleslegesen próbálja szűkebbre szabni a civilek mozgásterét, legalábbis másképp nem tudtam értelmezni a második mondatot, ami beszúrásra került a szabályozásba:

A Civil Konzultációs Tanács létrejöttének és működésének keretszabályait az 1. melléklet tartalmazza. A Civil Konzultációs Tanács ettől eltérő működési szabályokat nem alkothat, ellentétes gyakorlatot nem folytathat.

Meg is kérdeztem, hogy vajon voltak arra utaló jelek, hogy a CKT rosszul viselkedett volna, de "természetesen" értékelhető választ nem kaptam.

Aztán át is tértünk a következő botránygyanús napirendi pontra, ahol a gránitszilárdságú SZMSZ-t kellett fél év elteltével máris módosítani. Pár (aggályos) részleten túl a lényeg az volt, hogy a pénzügyi bizottságot 2 fővel bővíteni kívánta a Fidesz. Azon túl, hogy felesleges, érdekes színfolt, hogy az egyik tag ellenzéki lesz, ám erről az ellenzéket "elfelejtették" megkérdezni, a pozíciót a szocialista képviselő férje kapja. Ez nyilván nem más, mint egy jó kis felszalámizási kísérlet. Hogy mennyire lesz sikeres, az rajtunk, ellenzéken is múlik, mindenesetre a szocik reakciója nem a legjobbra sikeredett: simán elfogadták a pozíciót anélkül, hogy ezt egyáltalán jelezték volna a többi ellenzéki felé.

Egy sima pont után meg is érkeztünk a következő csörtéhez: a közbeszerzési szabályzat került napirendre, ellenzéki nyomásra. Természetesen a Fidesz benyújtotta saját javaslatként azt a részt, amit elfogadhatónak talált az én előterjesztésemből, ám így is részsikernek értékelem az ügyet: az évi egyszeri beszámoló helyett minden közbeszerzés lezárása után azonnal a honlapra kerül annak összefoglalója, így az érdeklődők megnézhetik például, hogy hány érvényes ajánlat volt, milyen árakat adtak a vállalkozók, és mi alapján lett kiválasztva a nyertes. A másik kérésünket, hogy a közbeszerzési bizottságba is delegálhassunk tagot, elvetették. A fideszes frakcióvezető itt egészen addig ment el, hogy "mire gondol a költő" módon elemezni kívánta a következő sort, és "természetesen" félreértette, jogi aggályoknak adott hangot:

A Közbeszerzési Bizottság ülésein tanácskozási joggal részt vehetnek: [...] a kerületben képviselettel rendelkező politikai pártok vagy civil szervezetek delegáltjai (1-1 fő szervezetenként)

Mivel mind az 5 ellenzéki képviselő aláírta, és a jegyzői hivatalon is átment, ezt nem tudtuk máshogy értelmezni, mint értelmetlen nyelvészkedés, de azért ideteszem, mindenki eldöntheti maga, hogy vajon mire gondolhattunk, mikor ezt a mondatrészt fogalmaztuk.

Ezek után következett az a pont, amire azt gondoltam, sima ügy lesz: a fővárosban annak idején a mi polgármesterünk által is megszavazott, az ingatlan adásvételek nyilvánosságáról szóló határozatot szerettem volna kerületi szintre átültetni. Ennek egy része már sikerült, jelenleg már csak azt szerettem volna elérni, hogy az adásvételi szerződések ne csak fel legyenek hányva a honlapra, hanem legyenek kereshetőek is - a fővárosi szabályozáshoz hasonlóan. A pénzügyi bizottság ráadásul ellenszavazat nélkül elfogadta, elaltatva a gyanút, hogy ezzel gond lehet. Aztán annak rendje és módja szerint a többség leszavazta. Az indokot csak az ülés végén kaptam meg: itt kevés ügy van, a kereshetőség "nem fontos". Mindegy, csinálunk saját összesítést, hátha nekünk könnyebben megy majd.

Innét kezdve gyorsult az ügymenet, vitás kérdéseket a különféle beszámolók és üzleti tervek nem hoztak. A csatornázások utáni rendkívüli útfelújításoknál is csak azt nehezményeztem, hogy az amúgy fontos munkák költsége a járdafelújítási alapból lesz lecsippentve, holott ott sem állunk épp fényesen. A gyermekétkeztetésnél végre lesz új pályázat. Itt egyelőre a kérdéseinkre megnyugtató válaszokat kaptunk, de mivel évi 600 millió forintról van szó, itt nagyon oda kell majd figyelnünk a továbbiakban is, egyrészt, hogy ne verjenek minket át indokolatlanul magas árakkal, másrészt hogy a minőség valóban javuljon.

Majd már szinte teljesen békéssé szelídült az ülés, több vendég haza is ment, mikor robbant a botrány: a bírósági ülnökválasztás nem várt fordulatot vett. 13 önként jelentkező volt, akik közül 8 főt kellett kiválasztani. Az előterjesztő ezt a "szívességet" már előre megtette, így lényegében csak 8 névről kellett volna szavazni. Igen ám, de mind a 13 jelölt meghívást kapott, így 5 embert lényegében kizavartak a teremből, arra hivatkozva, hogy zárt ülés van, ami őket (így már) nem érinti. A kisebb értetlenkedés után a DK-s képviselő feltette a mindenki szívéből szóló kérdést: vajon mi alapján lett kiválasztva a szerencsés 8 fő. Látható zavarodottság közben először majdnem egyesével kezdtünk el szavazni (de csak a 8 emberről, bravó!), majd mégsem, de közben "természetesen" nem kaptunk választ arra, hogy mi volt az oka a 8 fő kiválasztásának. Ez az eljárás mindenesetre méltatlan volt egy ilyen erős többségű vezetéshez: a korrekt megoldás az lett volna, ha mind a 13 fő jelenlétében szépen végigszavazzuk a neveket egyesével. A fideszesek így a nem támogatott jelöltek szemébe nézve szavazhatták volna le őket - ez sem kellemes, de sokkal gerincesebb lett volna.

Pongrácz Gergely, képviselő

Szólj hozzá

budafok képviselő testület pongracz