Városiasság
A választások előtti kopogtatás, illetve a támogató aláírásgyűjtés azon kívül, hogy finoman szólva nem egy jól működő, értelmes rendszer, valamire azért mégiscsak jó. A nagyívű programelemek mellé a helyi lakókkal elbeszélgetve máris elkezdhetjük összeszedni azokat az apróbb intézkedéseket is, amelyekért a kerületi önkormányzatokba remélhetőleg bejutva szinte már az első naptól dolgozhatunk.
A XXII. kerület hegyen levő részén egy ilyen probléma, hogy a fennsíkot átszelő Gádor és Háros utcákon kevés a zebra. S hogy mennyire szükség van a lakossági visszajelzésekre: elsősorban a közlekedés ügyével foglalkozom, ezért bár nem sűrűn járok erre, igazán feltűnhetett volna, hogy gyalogosként valóban nem könnyű érvényesülni errefelé. A zebrákon túl járdákkal sem kényeztetik el itt túlságosan az embert.
Ha a választók a tűz közelébe küldenek minket, ez másképp lesz. Lehet más a Gádor utca; lehet más a Háros utca!
Világváros, vagy mi
Kitekintésként a nagyívű programelemekre azért sajnos elmondhatjuk, hogy a fenti kérdés nem önmagában való. Volt itt „Világvárost építünk” húsz éven át, aztán narancsszínű belecsapás (?) a piros-kék lecsóba, de azon soha senki nem munkálkodott, hogy az a massza, amit az egyes városrészekből és alrendszerekből Budapestté összegyúrunk, a részleteiben is nagyvárosi legyen. Ha a fent említett két utca egy tízezressé nőtt városrész két főútja, akkor miért nem nyújt annyit a gyalogosoknak, mint egy tízezres városrész főútja?
De maradva Dél-Budánál elmehetünk egy sokkal közismertebb hasonló helyszínre is. A Budaörsi út belső fele (a Nagyszőlős úti elágazástól befelé) régen, az M0-s megnyitása előtt külvárosi autópályabevezetőként funkcionált. Az se volt már jó, de lehetett „történelmi kényszerre” hivatkozni. Viszont miután eltűnt a tranzitforgalom (nagy része), miért nem városi főút ez az útszakasz? Közvetlenül a Nagykörútba csatlakozik! Miért életveszélyes rajta átkelni? Miért lehet rajta 50 km/h-nál gyorsabban menni? Miért nincs rajta több és jobb gyalogátkelőhely?
Blamázs helyett pakázst!
Ja, igen. Volt már valamiféle változtatási kísérlet a belső Budaörsi úton. EU-s pénzből buszsáv, hazai pénzből megszüntetés, visszafizetés – 0:1 a „béna BKK kontra autópárti Tarlós” meccsen (apropó, miért egymással meccselnek ezek?). Mivel már akkor is a programunk részét képezte, nem haszontalan elmondani, hogy mi hogyan csináltuk volna. Egy csomagtervet dolgoztunk ki, melynek részei:
- Forgalmi modellezés, és ennek függvényében buszsáv, esetleg más módosítás a sávkiosztáson.
- Több lámpával védett zebra a kérdéses szakaszon.
- 50 km/h-s sebességkorlátozás ugyanitt.
- Azonnal bevezethető tarifareform (2010 végén, illetve 2011 elején kétszer nyújtottuk be a konkrét kérdéstől függetlenül is, egészen a rendeletmódosításokig kidolgozva, de a Nemzeti Együttműködés Budapestje álérvekkel csuklóból elvetette).
- P + R-parkolók rendszere Budaörs térségében buszos feltárással (ezt a nagyáruházakkal együttműködésben hoztuk volna létre, mivel az így generált napközbeni többletforgalom nekik is érdekük).
Talán ez az amúgy szinte semmibe sem kerülő csomagterv alkalmas lett volna arra, hogy más süljön ki belőle, mint egy nagyjelenet a buszsávölő Tarlós Istvánnal, a jogosan felháborodott autóstársadalom dicsőséges megmentőjével a főszerepben.
Arról az apró mellékhatásról nem is beszélve, hogy léteznének normális tömegközlekedési jegyfajták (átszállójegy meg normális árazású mobiljegy például) arra a kis időre is, amíg a lázas töketlenkedés közepette sikerül az elektronikus jegyrendszert Simicska-barát módon lebonyolítani. Akarom mondani, hol van már a tavalyi Simicska? A félig kész projekttervek – ha vannak is – mehetnek a kukába. Legalább azt tudják már, hogy hogyan kezdhetik újra a lebonyolítás előkészítése elkezdésének kilátásba helyezését?
Elnézést, eltértem a tárgytól, de sajnos bőven volt hová…